Sponsoreret indhold:
Man skal være mere end ualmindelig dygtig (og heldig) for at komme til jobsamtale på eftertragtede stillinger. Eller hvad? Når der er 50, 100 eller måske 200 ansøgere til en stilling, kan det være svært at tro på, at man nogensinde bliver blandt de få heldige udvalgte, der bliver kaldt til jobsamtale. Men det handler ikke kun om kvalifikationer eller om at være heldig. Når en virksomhed modtager mange ansøgninger, hvoraf de fleste er fuldt ud kvalificeret til jobbet, hvad afgør så, hvem der bliver udvalgt og hvem der bliver kasseret?
Hvis du mister modet fordi du føler, du ikke kan hamle op med konkurrenterne, så læs med her. Mange faktorer spiller nemlig ind i ansøgnings- og udvælgelsesprocessen og den person, der ender med at få jobbet, er ikke altid den mest kvalificerede, men derimod en person, som har imponeret med sin personlighed og gennemslagskraft; den person som turde skrive en personlig jobansøgning, som arbejdsgiver faldt for. Det er ofte ham eller hende, der i sidste ende løber med jobbet, og ikke den superkvalificerede, der remsede sine mange erfaringer op, men ikke efterlod sig et personligt indtryk. Så vær ikke bange for at skinne igennem.
En jobansøgning skal være knivskarp og den skal være personlig. Den skal fortæller om, hvem du er, og hvorfor det lige præcis er dig, der passer ind i virksomheden. Den skal også fortælle om dine tidligere succeser. Den rigtig gode ansøgning er fuld af eksempler, for på dén måde kan arbejdsgiver virkelig danne sig et indtryk af, hvem du er, hvordan du arbejder og hvad du er i stand til at opnå.
Sådan skriver du den perfekte ansøgning
Ansøgninger kan se ud på et utal af måder og skal altid være rettet mod den virksomhed, man søger hos. Er ansøgningen rettet mod en kreativ virksomhed, er det en god idé både at skrive kreativt samt at opstille ansøgning og CV på en visuel og kreativ måde. Er jobbet derimod hos en konservativ virksomhed, eksempelvis i finanssektoren, er det ofte bedre, at ansøgning og CV har et mere klassisk look, der passer til virksomhedens stil og udtryk.
Uanset hvor du søger, kan du med stor fordel gøre brug af en jobansøgning skabelon, så du får bygget din ansøgning rigtigt op og dermed får fremhævet alle de vigtige elementer, som gør indtryk på læseren. Med en skabelon behøver du ikke at opfinde den dybe tallerken selv, og du kan derimod koncentrere dig om at vælge de bedste adjektiver, finde de bedste eksempler frem fra hukommelsen og få formuleret en fantastisk overskrift, der er ”æggende, dækkende og vækkende” – som opskriften på en god overskrift hedder sig i journalistikken.
Glem janteloven, så du kan brænde igennem. Sælg dig selv og hold dig ikke tilbage.