Hvem vil i dag ikke have, at ens hjemmeside har den højeste placering på Google? Det er tydeligt, at, rigtig mange hjemmesider kæmper om at få de bedste pladser på den mest besøgte søgemaskine. Det kræver dog en gennemtænkt online markedsføringsstrategi, og det er her, at linkbuilding er et uundværligt redskab. Griber du altså linkbuilding rigtigt an, kan det være en effektiv måde at nå en højere placering på Google.
Først og fremmest – relevant og målrettet indhold
Inden man går i gang med at udvikle en online markedsføringsstrategi, er det en væsentligt at have et overblik over indholdet på sin hjemmeside. Indholdet skal have relevans og være tilpasset den målgruppe, som du henvender dig til. Målgruppeorientering er en forudsætning for, at du ved skabelsen af dit indhold fanger læserens opmærksomhed.
Brug relevante links i dine tekster
Ved den rigtige anvendelse af linkbuilding bygger du en bro via forskellige links mellem læseren og din hjemmeside. Der findes forskellige måder, hvorpå du kan gribe linkbuilding an.
Ved udformning af indhold til din hjemmeside er det først og fremmest vigtigt, at du inddrager links i dine tekster, der har relevans for din side. Benyt gerne links fra populære hjemmeside, da disse i forvejen har meget trafik, som kan få din hjemmeside til at virke relevant og attraktiv.
Har du ikke før stiftet bekendtskab med fænomenet linkbuilding, kan du blandt andet via linket finde flere informationer om, hvordan linkbuilding fungerer.
Eksterne links
En anden type link, som er vigtig ved linkbuilding, er det eksterne link. Her er det nemlig andre hjemmesider, og allerhelst populære hjemmesider, der skal linke til din hjemmeside. Det er væsentligt, at disse hjemmesider også har en relevans for dit indhold, da de eksempelvis gerne skal fungere som en form for anbefaling.
Det vigtigste ved linkbuilding er, at der generelt bliver udformet en strategi, som er skræddersyet til din hjemmeside, da det kan være en disciplin, der for mange er svær at mestre.