Annonce
Influencer marketing er en af de helt nye markedsføringsstrategier og mange virksomheder bruger det allerede i stor stil. Der er et kæmpe potentiale i markedsføring via sociale medier og influencere, da grænsefladen er stor. Måske har du allerede hørt om fænomenet, eller måske er det en helt ny verden for dig? En ting er sikkert: Langt de fleste virksomheder vil få glæde af at benytte sig af denne form for markedsføring.
Hvad er en influencer?
En influencer er en person, som laver indhold på deres sociale medier, og som har mange følgere. Nogle af de mest brugte platforme for influencere er Instagram og Youtube. Det er typisk bloggere og kendte mennesker med mange følgere, som er influencere. Influenceren er ofte en inspiration på den ene eller anden måde for dem, som følger med på deres profiler.
Hvordan fungerer influencer marketing?
Denne form for markedsføring er perfekt til virksomheder, der ønsker at sprede deres produkter og budskaber på en anderledes, men absolut fangende måde. Metoden er rigtig god til at nå ud til især unge mennesker, og markedsføringen kommer hurtigt til at virke mere naturlig og troværdig, når det sker gennem en, man typisk ser op til og finder inspiration hos. En anden stor fordel ved influencer marketing er, at det foregår gennem et medie, hvor forbrugeren befinder sig flere gang i løbet af en dag. Der er altså stor chance for at nå slutbrugeren, da man reklamerer på et sted, hvor de er vant til at begå sig.
Find den rigtige influencer
Influencere har typisk hvert deres interesseområde. Derfor handler det om at finde en influencer, der matcher en pågældende virksomhedens behov. Nogle influencere reklamerer meget for rejser og oplevelser, mens andre reklamerer for skønhedsprodukter, mad eller andre ting. En virksomhed i rejsebranchen vil derfor få mest ud af at samarbejde med en influencer, der gør sig inden for dette område, da mange måske netop følger influenceren for at få gode tips til rejser m.m. Det kan være, at man om aftenen sidder og kigger på Instagram og ser, at denne influencer har lagt en megaflot story op, hvor han/hun skriver ”overnatning københavn”, og man derfor selv bliver inspireret til at tage en overnatning eller to i København i den kommende fremtid. At markedsføre sig på denne måde er altså en rigtig kraftfuld metode at sprede sit budskab på, hvis man formår at matche sin virksomhed med den helt rigtige influencer.