Mange af os kender scenariet: noget i hjemmet er gået i stykker, og man har hverken tid eller overskud til selv at fikse det igen. Derfor laver man en hurtig søgning på Google på den nærmeste virksomhed, som kan komme og udføre reparationen. Et af de første resultater, der dukker frem på Google, klikker man ind på. Derefter ringer man til den pågældende virksomhed, og aftaler en tid, hvor virksomheden kan komme og hjælpe. Hurtigt og nemt!
Hvad er søgemaskineoptimering?
For at netop din virksomhed skal være et af de første resultater, der dukker op, når potentielle kunder søger på Google, Bing, Yahoo eller en anden søgemaskine, kan du bruge det redskab, der hedder søgemaskineoptimering – forkortet SEO. Denne søgemaskineoptimering er en strategi, hvor man hele tiden arbejder på at forbedre sine placeringer og optimere sin hjemmeside, sådan at din virksomheds hjemmeside er den, som kunderne finder frem til først.
Et eksempel kan være, at kunden har behov for at få udført et stykke VVS-arbejde i hjemmet, hvorved kunden googler ordene ”VVS”, ”kloakmester” eller lignende, hvorved Kloakmester-siden er et af de første resultater, der dukker op.
Ved søgemaskineoptimering sørger man altså for at optimere de faktorer, som gør virksomhedens hjemmeside mere synlig i søgemaskinerne, og som giver en bedre placering i søgeresultaterne.
4 tips til søgemaskineoptimering
- Udvælg nogle søgeord eller -fraser, som du ønsker at virksomheden kan findes på, og som også kan opfylde kundernes behov.
- Google disse søgeord for at se, hvilke hjemmesider der er på den første side, og læg derefter en plan for hvordan du kan forbedre din hjemmeside, så de er bedre end dem på den første side.
- Sørg for at beskrivelser på hjemmesiden indeholder de vigtigste søgeord, og udtøm emnet grundigt.
- Skab autoritet hos Google, ved at få andre sider til at linke til din virksomheds hjemmeside.