Hvis du har din egen hjemmeside eller webshop, er det en god idé, at være opmærksom på, hvordan den bliver placeret i en Google søgning. Google benytter sig nemlig af en såkaldt algoritme, der afgør om en hjemmeside er relevant eller ej i forhold til den søgning, man har foretaget og ofte også i forhold til popularitet. Hvis din hjemmeside ikke er en af de første, der dukker op, når der bliver søgt efter noget relevant, som har en sammenhæng til din hjemmeside, vil det være svært for andre at kunne finde frem til den. Din hjemmesides succes afhænger derfor af, hvor mange læsere eller kunder, som trykker sig ind på hjemmesiden og eventuelt køber noget. Der findes heldigvis råd for, hvordan du kan få netop din hjemmeside til at dukke frem som en af de første, når folk søger efter den.
Sådan gør du
Man kan enten vælge, at lave søgemaskineoptimering selv eller betale andre, for at gøre det. Det kan være en større proces, der kræver at man deler det op i først at lave en analyse, derefter en on-page optimering og til sidst en off-page optimering.
- Analyse: Analysen indebærer en søgeordsanalyse, som kan give et godt indblik i, hvad brugerne søger, når de taster søgeordene ind på Google. Ofte vil brugerne søge med hverdagsord frem for fagtermer, men de præcise ord, der bliver søgt på, kan man finde frem til via nogle forskellige værktøjer.
- On-page optimering: Man bør være sikker på, at hjemmesidens title tags (sidens overskrift i Google) er i orden. Et title tag fungerer, hvis det har den rigtige længde, har det rette søgeord og samtidig virker interessant for brugeren.
- Off-page optimering: Kodeordet for off-page optimering er linkbuilding, som går ud på at få andre til at linke til din hjemmeside. Jo flere links, der er fra andres hjemmesider til din hjemmeside, jo større synlighed vil din hjemmeside også kunne få i en Google søgning.