Optimér din blog til søgemaskiner

Annonce

Det første skridt, når man gerne vil have andre til at læse ens blog, er selvfølgelig, at andre kan se ens blog. Her kommer søgemaskiner ind i billedet. En søgemaskine er en hjemmeside som Google, Bing eller Yahoo. Ved at søge efter et nøgleord på en søgemaskine, kan alle og enhver finde lige præcis dét, de leder efter på internettet.

Vil du gerne starte en blog? Så er det at tænke som en potentiel besøgende på din blog, et godt sted at starte. Du kan stille dig selv nogle af følgende spørgsmål:

  • Ville jeg blive fanget af denne overskrift/titel?
  • Hvor lang en tekst ville jeg være villig til at læse som besøgende?
  • Hvilke søgeord/nøgleord ville jeg søge på, hvis jeg ledte efter dette emne?

Det starter med et fornuftigt blogindlæg

Et blogindlæg, der virkelig fanger opmærksomheden, er godt balanceret i forhold til tekst, overskrift og billede eller video. Afsnit skal ikke være for lange, og der skal gerne være billeder imellem, hvis disse er relevante. Dette er særligt passende for blogs om modetøj, mad og lignende.

Til andre typer blogs vil grafiske elementer måske passe bedre. Diagrammer er særligt elskede af business blogs. Blogindlæg til business blogs kan du læse mere om hos TEXTA. Selvom deres indlæg specifikt relaterer til business blogging, er der en del gode fif, som også kan virke til personlige blogs.

Det gør selvfølgelig ikke noget, at der er nogle afvigelser i dine blogindlæg. Men et overordnet emne vil gøre det nemmere for dig at sortere i dine ideer til din blog, så du ikke bare uploader alt mellem himmel og jord.

Forsøg desuden så vidt muligt at holde dine blogindlæg korte. Dette gælder både længden på de enkelte afsnit og længden på hele blogindlægget. Lange, ufokuserede afsnit gør det besværligt og irriterende for læseren at følge med i din pointe med blogindlægget – for slet ikke at tale om at finde pointen! Skriv eventuelt præcist hvad blogindlægget handler om helt i starten af teksten.

Det er fuldstændigt tilladt at skrive ”dette blogindlæg handler om vertikale striber på bluser”, selvom lidt finesse selvfølgelig ikke skader. Ligeledes kan lidt humor holde din læser interesseret i emnet, så vær endelig ikke bange for at vise lidt af din personlighed frem, når du skriver.

Find de bedste søgeord

Hvis du rigtig gerne vil opleve succes med din blog, skal den være autentisk og levende. Dette opnås bedst ved at finde et overordnet emne – de fleste starter for eksempel en blog ud fra deres store passion i livet. Dette overordnede emne bliver således dit nøgleord for bloggen.

Et søgeord kaldes også et keyword eller et nøgleord (hvilket er den danske oversættelse af keyword). Søgeord afhænger ganske enkelt af, hvad du skriver om. Du kan have et søgeord, som relaterer til din blog (fitness, mad, livsstil, indretning eller noget helt femte), eller du kan have et søgeord, som relaterer til det relevante blogindlæg.

Ved at bruge gode søgeord får du organisk trafik til din blog. Organisk trafik er ganske enkelt trafik (altså besøg) på din blog, som udspringer af andre menneskers oprigtige interesse i det, du har at fortælle om. Ligegyldigt om du har en personlig blog eller business blog, er organisk trafik altid at foretrække. Du fanger den organiske trafik ved at ranke på de søgeord, som din målgruppe søger efter – og det gør du altså ved at indarbejde relevante søgeord i alle dine tekster.