Søgemaskineoptimering, forkortet SEO, er et redskab inden for digital marketing, hvor man kan optimere de faktorer, som giver den pågældende hjemmeside mere synlighed i søgemaskinerne, samt bedre placering i søgeresultaterne. Dette kan for eksempel være, når en potentiel kunde søger på ordet ”anlægsgartner” på, for eksempel, Google, Bing, Yahoo, eller på en anden søgemaskine, og hjemmesiden ”Anlaegsgartner-siden.dk” på den måde dukker op som et af de første resultater på Google.
Søgemaskineoptimering er på den måde en rigtig god måde hvorpå ens virksomhed kan blive mere synlig, og hvor potentielle kunder lettere kan finde lige præcis din virksomhed, når de søger på eksempelvis Google. På den måde får du flere besøgende på din hjemmeside, hvilket, forhåbentlig, kan føre det med sig, at der bliver flere tilmeldinger til virksomhedens nyhedsbrev, at virksomheden får flere salg, at virksomheden får flere opkald på telefonen, eller at virksomheden på en anden måde generelt bliver mere synlige, når folk ønsker at finde, for eksempel, en anlægsgartner.
Sådan kan man arbejde med søgemaskineoptimering
Inden for søgemaskineoptimering kan man overordnet set arbejde med tre hovedelementer:
- Hjemmesidens indhold: De søgeord, som dine potentielle kunder højst sandsynligt vil benytte sig af, når de forsøger at finde frem til et resultat, skal indarbejdes i indholdet på din hjemmeside.
- Hjemmesidens teknik: Søgemaskinerne skal kunne finde din hjemmeside hurtigt, samt skal være sikre.
- Hjemmesidens autoritet: Dette handler om at få folk til at linke ind til din virksomheds hjemmeside, på samme måde som en god anbefaling. Når kunderne søger på navnet på din virksomhed, stiger din autoritet. På den måde er det smart at kunne få kunderne til at søge på din virksomheds navn, ved at skabe historier og PR.
Ingen af disse tre hovedelementer kan stå alene, men er afhængig af hinanden. Alle tre af de ovenstående hovedelementer skal altså bruges, for at kunne søgemaskineoptimere, så din hjemmeside bliver mere synlig.