Søgemaskineoptimering eller SEO er et redskab inde for digital marketing, der har til formål at fremme din hjemmesides placering på forskellige søgemaskiner, som eksempelvis Google, Yahoo! og Bing.
Målet med SEO er at tiltrække ny trafik til din hjemmeside ved at sørge for, at din hjemmeside rangerer højt på diverse søgemaskiner. Søger en potentiel kunde efter et bestemt produkt eller en ydelse, som din virksomhed sælger, vil din hjemmeside være en af de første, kunden møder, når de søger på Google – hvis du vel at mærke har gjort brug af SEO.
SEO består af en kombination af research, analyse, teknisk forståelse og markedsføring og indeholder blandt andet discipliner som søgeord-analyse og linkbuilding. For at søgemaskineoptimeringen skal lykkes, skal der desuden lægges en SEO-strategi for, hvordan SEO-kampagnen skal udføres for at nå til tops i placeringen på søgemaskinerne.
SEO er ikke noget, man blot kan udføre én gang og så aldrig tænke på det igen. Det kræver derimod løbende arbejde, hvor du tester, producerer og optimerer indholdet på din hjemmeside og efterfølgende måler effekten.
For små og mellemstore virksomheder kan SEO være det, der afgør virksomhedens succes. Hvis der ikke er nogen, der opdager, at din virksomhed eksisterer, er det selvsagt begrænset, hvor mange kunder du får. Men ser potentielle kunder derimod din virksomhed som noget af det første på Google, når de søger efter en løsning på et pågældende problem, er der stor sandsynlighed for, at din virksomhed får en ny kunde. Derfor er SEO uundværligt for langt de fleste virksomheder, store som små.
Men mange virksomheder får brug for professionel hjælp til at optimere deres hjemmeside, og der findes heldigvis mange eksperter derude, der kan bidrage med alt fra guide og vejledning til udførelse af det meste af optimeringen. Et eksempel er websitesupport.dk, der hjælper med alt indenfor online markerting, web udvikling og website support.